onsdag 6. juni 2012

Sjokolade må det vel gå an å ha på brødskiva? - Sjokoladepålegg som smelter på tunga

Jeg har aldri likt søtt. På brødskiva, altså. Så kom jeg over en oppskrift (hos Trines matblogg) på sjokoladepålegg som jeg ikke klarte å la være å teste. Etter et par modifiseringer ble den perfekt (i mine øyne), og nå syns jeg ethvert brødmåltid skal og bør avsluttes med en liten brødskive med sjokoladepålegg. I tillegg er det laget på en snupp, og du fyller ca. 3/4 syltetøyglass. 


50 g smør deles opp i små terninger, klar til dyst.


2 dl kremfløte,
1,5 ts vaniljesukker og
2,5 toppa ts sukker
varmes til det koker i en kjele.


100 g sjokolade med 70 % kakao (jeg bruker Freia sin) 
brytes opp og has i en plastbolle (gjerne med helletut). 
Hell fløten og sukkeret over sjokoladen og rør rundt til sjokoladen har smelta.
Rør inn smøret gradvis. 


Ha i en beholder, for eksempel et gammelt syltetøyglass og putt det i kjøleskapet i noen timer til det blir smøremykt i stedet for flytende.  Oppbevar det i kjøleskapet og kos deg.


Sjokoladepålegget som ser litt ut som en fisk




10 kommentarer:

  1. Den der vet jeg at en her i huset hadde falt for! :-)
    Jeg derimot.. skeptisk (og det bør du ikke være overrasket over, det er jeg til det meste).
    Jeg spiser ikke nugatti, sjokade og hva de nå heter alle de sjokaoladepåleggene. Hapå er brunt men uten sjokolade, det spiser jeg.. ;-)
    Hvordan vil du si dette smaker ifh feks sjokade?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, forresten.. gratulerer med ny blogg. :-)

      Slett
    2. Jeg har aldri likt sjokade og tåler ikke nugatti så jeg er usikker. Men jeg syns denne blir god fordi den ikke er så altfor søt og har den lille bitre piffen fra 70% sjokoladen.

      Slett
    3. Og forresten: tusen takk Ikke bare lille Elin ;)

      Slett
  2. Godt med matblogg - og ja da! godt med sjokolade og ; )

    SvarSlett
    Svar
    1. Sjokkis: Ingen over, ingen ved siden :)

      Slett
  3. Heitannoghåtann8. juni 2012 kl. 12:20

    Grattis m ny kul matblogg da du :)

    SvarSlett
  4. Takk for tips om matbloggen..
    Ha en fin fin lørdag!!

    :)

    SvarSlett
  5. Jeg må bare sitere min kjære far:"se kaloriene hvor de slynger seg om offeret!"

    SvarSlett